Dominik Tomášek je studentem na katedře psychologie Univerzity Palackého v pátém ročníku. V reakci na
bezpečnostní opatření vlády založil studentskou psychologickou poradnu, na kterou se může obrátit každý,
kdo v těchto těžkých chvílích potřebuje pomoct.
Co tě vedlo k tomu poradnu založit?
V první řadě byla motivací pomoc lidem. Všem těm, kteří se cítí být současnou situací zasaženi, a třeba se
nemají kam obrátit. Nebo ještě neví, že se někam obrátit můžou. Založení linky byla taková nastavená ruka.
Odepisuješ také na otázky nebo poradnu jen vedeš? Pokud ano, jaké to pro tebe je?
Odepisuji, to bych si neodpustil. Ujal jsem se vedení poradny a organizace téměř všeho okolo, ale práce
s klientem je to, co chci doopravdy dělat. Chtělo by se mi říct, že je to pro mě přirozené, tak to udělám. Do
krizové intervence jsem se zakoukal ve 3. ročníku, dělám ji a plánuji v ní pokračovat i po ukončení studia,
tak se to se mnou asi nějak táhne. Ale samozřejmě v dobrém!
Kdo s tebou v projektu pracuje?
Do iniciativy se zapojilo několik desítek studentů a absolventů naší katedry. Většina z nich má na starost
práci s klientem, ale jsou i takoví, kteří se ujímají jiné činnosti, třeba propagace.
Byli zapojení studenti nějak proškoleni?
Každý dobrovolník, který chtěl pracovat přímo s klientem, musel mít ukončený výcvik v kompletní krizové
intervenci. Protože se ve své diplomové práci věnuji krizové intervenci v prostředí internetu, teda e-mailu a
chatu, a protože jsem k tématu načetl spousty textu a absolvoval výcvik, připravil jsem pro dobrovolníky
krátkou metodiku, která je s prací na chatu a na e-mailu seznamuje.
Víš, jak zapojení dobrovolníci svoji práci psychicky zvládají?
Protože nápor na linku ještě není úplně velký, myslím, že to všichni zvládají dobře. Mgr. Kateřina Palová
navíc dobrovolníkům poskytuje debriefing a snaží se s nimi průběžně spojovat.
Cítí se k této práci dostatečně kompetentní?
Doufám, že ano! I přes počáteční ostych a nejistotu se všichni práce zhostili na výbornou a myslím si, že
pokud si svými kompetencemi nebyli jistí, praxe jim pochyby vyvrátila.
Obrací se na vás někdo?
Obrací a jsem za to rád. Vytížení poradny ještě není moc velké, ale průměrně denně vybavíme asi dva e-
maily a jeden chat.
S jakými tématy lidé nejčastěji přicházejí?
Nejčastěji lidé přicházejí s tématy strachu, úzkosti, případně nejistoty. Někteří ale také hledají informace,
nebo se prostě chtějí pouze s někým spojit, posdílet to, co je zrovna tíží.
Co jim na takové otázky odpovídáte?
Většinou se snažíme poskytnout jim ocenění a emoční podporu, kterou zrovna potřebují. Ukazuje se, že to
klienti oceňují ze všeho nejvíce. Pokud klient žádá informace, snažíme se mu ji samozřejmě
zprostředkovat, případně ho odkázat tam, kde je dostane.
Co bys obecně vzkázal čtenářům, aby se udrželi v psychické pohodě?
Nenuďte se. Snažte se vyplnit si čas, který máte. Zkuste dělat něco, co jste vždy chtěli, ale nikdy na to
neměli čas. A taky nezůstávejte sami, alespoň online. Zvládneme to!
Děkuji ti za rozhovor a za to, jsi dokázal. Přeji ti hodně síly!