Time management

Poradíme vám, jak si nejen ve zkouškovém zorganizovat čas

Zkouškové se nelítostně blíží. Strachy se třesou nejen studenti, ale i učitelé. Snažíme se docílit úspěchu a přežít toto období nejlépe se zachováním zdravého rozumu. Jak si pomoct při návalu zkoušek a učebních materiálů, které na nás padají ze všech stran jako divoká voda? Odpověď na vás může čekat v podobě efektivně naplánovaného času – techniky time managementu.  

Při návalu úkolů můžeme mít pocit, že je toho na nás moc. Cítíme se ztracení a zoufáme, jak si se všemi našimi položkami na To-do listu poradit. Jak toho docílit?

5 tipů time managementu

Nejprve se zaměříme na samotný seznam úkolů. Některé položky jasně vyskakují jako jasné červené žárovky coby nejdůležitější úkoly. Takové body zařadíme hned na počátek samotného procesu. Jsou nejvýznamnější a patří mezi naše hlavní priority. Jeden dva úkoly vždy hrají klíčovou roli a zbytek úkolů si z hlediska významnosti seřadíme za ně. Konec seznamu bude zdobit výčet jednoduchých, nejméně důležitých úkolů. Na posledním místě se bude dobře vyjímat nějaká odměna za dobře odvedenou práci.

Každý z nás se určitě setkal s tím, že se nadšeně vrhl do úkolu a tvrdě si stál za tím, že jej bude mít v nejbližší době za sebou. Počáteční příval motivace ale může rychle zeslábnout a než se nadějeme, kupí se před námi hromada nedodělaných úkolů. To staré známé: ,,Nechám to na zítra.“ Taková myšlenka nám může pořádně zacloumat s naplánovaným časem. Než se pustíme do nové aktivity, dokončíme, co začneme. Přeskakování z jednoho úkolu na druhý, aniž bychom mohli ten první s klidným svědomím uzavřít, je přímá cesta do chaosu.

Při našich prioritních úkolech je důležitá příprava. Mnoho lidí ji podceňuje, ale vyplatí se investovat do ní čas a zjistit si vše, co je potřeba. Je to jako stavět dům, jakmile stojí na písku, brzy se nám celá stavba zboří. Při drobných úkolech, které nevyžadují tolik pozornosti, si můžeme dovolit věnovat se více z nich naráz. U důležitých úkolů ale nepřeskakujme z jednoho na druhý! Zaslouží si naši plnou soustředěnost.

Zvláštní péči vyžadují úkoly pracující s kreativitou. Těmto úkolům věnujeme náš ,,nejlepší čas“. Pokud něco organizujeme, vymýšlíme důležitý projekt nebo navrhujeme náš autentický výtvor, schováme si jej na tu nejlepší dobu. Někteří lidé jsou noční sovy a ještě o půlnoci aktivně houkají u pracovního stolu. Další, ranní ptáčata, si ochotně přivstanou, dají si dobrou snídani a s nadšením se pustí do práce v dopoledních hodinách. Každý člověk zná svůj denní režim a ví, kdy se nejlépe učí a soustředí. Stačí k tomu přidat podmínky, při kterých nám jde práce snadno od ruky (klidné prostředí nebo jen hrnek horkého čaje) a můžeme se pustit do práce.

Ačkoliv je užitečné čas si vyhradit na každý úkol a poctivě plán dodržovat, nesmíme zapomenout dát si vždy časovou rezervu. Nikdy nevíme, co si pro nás osud připravil, a je dobré umět si poradit s nečekanými situacemi bez zbytečně velkého stresu – už tak je ho dost. Proto buďme připravení a nechme si pár dní na případnou kontrolu nebo pro takové nečekané události, které by nám za normálních okolností mohly s časovým plánem pořádně zamávat.

Doufám, že pro vás 5 typů z time managementu bude v budoucnu dobrým sluhou a zvládnete zkoušky nebo jakékoliv úkoly, které před vámi zrovna leží na stole.

Reader Rating1 Vote
99
  1. Super tipy
    Mně osobně hodně pomohlo, když mi hořely projekty nebo zkoušky, pomodoro. 20 minut práce, 5 minut pauza, každá 4. pauza 15 minut. Jsou i appky, kde se dá hýbat s časy (je důležitý držet pozornost celou tu dobu práce). Dá se takhle jet celý den, týden v kuse, aniž by totálně vybouchla hlava

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *