My uživatelé technologií – Část II.

Praktické rady, jak efektivně využívat technologie a odpočinout si od sociálních sítí

Můj průměrný den v posledních týdnech vypadá asi takto. Ráno vstanu z postele, jdu poslouchat online přednášku, mezi tím řešíme na sociálních sítích se spolužáky projekty k zápočtům, poté píšu seminárku, a to opět na počítači, večer si s přítelem pustím film. V mezičase se dívám na Instagram a sleduju přátele, kteří jsou daleko, nebo cizí lidi, kteří mají zajímavější život.  Samozřejmě to není celé, protože něco vím o psychohygieně, ale teď chci poukázat na to, že strávím většinu svého dne před nějakým monitorem.

Pokud váš den vypadá podobně jako ten můj, pracujete u počítače a komunikace s přáteli se přesunula na internet, tento článek by vám mohl poradit, jak se vyhnout nepříjemným důsledkům. Minule jsem hovořila o tom, jaké problémy vyvstávají v sociální oblasti a oblasti závislostí, mluvíme-li o nadužívání technologií. Dnes vzdělávací sérii prolneme něčím praktickým.

Nemyslím si totiž, že by technologie byly něčím špatné. Naopak, jsou zázrakem moderní vědy! Zastávám ale názor, že je neumíme správně využívat.

Motivace

Nejprve vás zkusím namotivovat, abyste pokračovali dál. Základním pravidlem odpočinku je střídat aktivity. Když pracujete u počítače a o přestávce si vezmete do ruky mobil, abyste někomu napsali nebo se podívali na video, pro váš mozek se aktivita moc nezměnila. Stále jde o příjem informací z obrazovky. Stále jste zaplaveni podněty, které jsou pro mozek podobné, a tím negativně ovlivňujeme celý proces učení, naši pozornost a výkonnost v další práci a celkově naše duševní zdraví. Budete překvapení, ale kdybyste se zvedli a šli mezitím umýt nádobí nebo pověsit prádlo, bude to v tu chvíli lepší způsob, jak si odpočinout.

Svoji motivaci si ale musíte nalézt sami. Sama za sebe vím, že pokud zavřu mobil do šuplíku, soustředím se na svoji práci mnohem lépe a mám ji rychleji hotovou. A pokud si na telefon vyhradím čas tak jako na jiné denní aktivity, místo abych ho kontrolovala neustále, cítím se pak, že jsem svůj den využila smysluplněji.

„To se mě netýká“

Možná si říkáte, že tohle není váš problém. Netvrdím, že nutně musí být. Jen, že jsme velmi velmi ohroženi. A není to naše vina, pokud na mobilu trávíme víc času, než bychom chtěli.

Existují aplikace, které vám na konci dne ukáží, kolik času jste při jakých činnostech na mobilu strávili. Přijde mi minimálně zajímavé vědět, jak na tom jsem, než dám ruce pryč a řeknu, že se mě tohle netýká.

 

Teď ke konkrétním detoxikačním technikám nebo metodám, jak používat mobil efektivněji.

Kancelář

Tohle nemám ze své hlavy, poradila mi to kamarádka. Určila si ve svém pokoji jedno místo, kam položila mobil, a představila si ho jako pevnou linku. Měla tak jakousi kancelář, kde jedině mohla pracovat na mobilu. Když jí přišla zpráva, neměla takové nutkání si ji přečíst hned. Musela by se totiž zvednout od toho, co právě dělala, a dojít do kanceláře. Všechno, co potřebovala vyřídit, pak udělala najednou a efektivněji.

Přijde mi to jako dost empatický způsob, jak omezit čas strávený na internetu. Neklademe na sebe vysoké nároky, ale zároveň děláme velký krok směrem k vědomému využití technologií.

Mobil v šuplíku

Pokud děláte něco, u čeho se nechcete nechat rozptylovat, prostě mobil vezměte a zavřete do šuplíku. Až aktivitu doděláte, můžete si ho znovu vzít. Uvidíte, že se efektivita vaší práce zlepší.

„Teď jsem jen tvůj“

Zatím jsme mluvili o práci. Už jsem ale zmínila, že se nám technologie začínají hrabat i ve vztazích. Stalo se vám to určitě také. Jste s kamarádem na kafíčku a říkáte něco, co vám přijde důležité. Mobily leží na stole a jednomu z vás přijde zpráva. Ejhle, konverzace na chvíli končí a vaše zraky se upírají k blikajícímu upozornění. I když si zprávu nepřečtete, pro druhého člověka je mobil na stole signál, že mu právě teď nevěnujete všechnu svoji pozornost.

Je to jen výsledek mého pozorování a diskuzí s kamarády z psychologie, ale máme pocit, že dnes neumíme navazovat tak stabilní vztahy a že v tom hrají roli právě sociální sítě.

Pokud s někým mluvíte, zkuste nechat mobil v tašce nebo v kapse. Vypněte si zvuková upozornění. Buďte s druhým člověkem tady a teď. Pokud s přítelem nebo přítelkyní doma večeříte, nechte mobil v jiné místnosti. Uvidíte, že se zlepší kvalita konverzace a kvalita vztahů. A pokud ne, alespoň konečně uvidíte, s kým si máte nebo nemáte co říct.

 

V dalším článku zas vytáhnu nějaké odborné zdroje. Měla jsem ale potřebu napsat nejprve něco praktického, protože se na mě obrátilo několik lidí s prosbou o tipy na detoxikační kúry. Nejsem ale žádný expert a vím jen to, co funguje u mě. Pokud máte něco svého, neváhejte nám napsat do komentářů nebo na Instagram a podělit se o své zkušenosti.

Články o tom, jak vědomě využívat techniku, budou ještě následovat.