Jak psychicky zvládnout období pandemie?

Jaký vliv má pandemie koronaviru na psychiku lidí v ČR
Na Katedře pedagogiky a psychologie Pedago- gické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích nezaháleli a začali s výzkumem mapujícím vliv pandemie koronaviru na psy- chiku lidí v ČR. Současná situace je výjimeč- ná a my nevíme, jak ji lidé vnímají a prožívají. Výsledky výzkumu pomohou odhadnout psy- chické dopady pandemie na obyvatelstvo ČR a zmapovat tyto změny v průběhu času.
Na stránkách bit.ly/jupsycor najdete dotazník, který můžete, sami za sebe, vyplnit během ně- kolika minut. Můžete se ale zapojit i jako po- mocná výzkumná síla, dobrovolník, a udělat telefonicky rozhovor s někým ze svého okolí. Vítanými respondenty jsou lidé z nejohro- ženějších skupin, zejména senioři, kterým by takové otázky nezpůsobovaly nepohodlí nebo stres. Na webu pak najdete jednoduchý postup. Zapojit se není nijak složité a počet vašich respondentů není nijak omezen. Získat v karanténě jakákoli data je poměrně složité, proto je důležité, aby se zapojilo co nejvíc lidí.
Our Score
0

V nedávné době se v našich životech udály významné změny, které nám zabraňují trávit dny tak, jak jsme byli zvyklí. Mnoho z nás nemůže chodit do školy nebo do práce, vídat se s přáteli není doporučeno a omezení se týká i našich volno-časových aktivit. Jak se v těchto časech doma nezbláznit a udržet si psychickou pohodu? Vybrala jsem pro vás pár tipů, které mě při vlastním hledání odpovědi na tuto otázku nejvíce oslovily.

Duševní pohoda stojí podle pionýra pozitivní psychologie Seligmana na pěti pilířích, jimiž jsou pozitivní emoce, zaujetí činností, pozitivní vztahy, smysluplnost a úspěšný výkon.

Popsal je ve své knize Vzkvétání. A nejen on tvrdí, že duševní pohodu lze zvýšit. Psychoterapeutické centrum Hradčan- ská, sdružující terapeuty a psychoterapeuty pracující s tělem, uvádějí sedm jednoduchých bodů pomáhajících psychicky zvládnout období pandemie, které podle mě pěkně nasedají na uvedených pět pilířů.

Dávkujte si informace

Stanovte si denní limit zpráv, které přečtete nebo na které se podíváte.

Buďte v kontaktu s lidmi

Naštěstí dnes není problém zůstat ve spojení s rodinou i přáteli, i když se zrovna nemůžeme osobně vidět. Neizo- lujte se. Mockrát to neuslyšíte, ale buďte online.

Hýbejte se

Říká se, že pohyb těla znamená klid mysli a ve zdravém těle zdravý duch. No, na každém šprochu pravdy trochu.

Udržte si režim dne

Hrubě si naplánujte den a rozvrhněte si práci. Řád a rutina nám v těžkých časech pomáhají udržet pocit smysluplnosti.

Zůstaňte v přítomnosti

Nezabývejte se katastrofickými scénáři. Soustřeďte se ra- ději na to, co se právě tady a teď děje a co můžete tady a teď dělat.

Odměňte se

Nezapomeňte k sobě být laskaví a udělejte si radost, kterou si ve stresu, který teď všichni prožíváme, zasloužíte. Dejte si dobré jídlo, podívejte se na oblíbený film, zahrajte si hru, kterou jste dlouho nehráli…

Neztrácejte humor

Funguje to oboustranně: úzkost nám zabraňuje se smát a smích zabraňuje vzniku úzkosti. Smějte se!

Tvrdí se, že člověk je bio-psycho-socio-spirituální kom- plex. Aby byl zdravý a spokojený, musí být zdravé a spo- kojené tyto všechny jeho části, které se vzájemně ovlivňují. Starejte se tedy o svoje tělo, dobře jezte, pijte, hýbejte se a nezapomínejte na spánek. Myslete i na svoji psychiku. Dávejte přednost činnostem a lidem, které vám dělají dob- ře. Nezanevřete na své přátele, snažte se se úplně neizo- lovat. A v neposlední řadě nepodceňujte spiritualitu. Pro mnohé je to sprosté slovo, ale sebepřesah je něco, co nám dnes může velmi pomoct. Zameditujte si, vyzkoušejte jógu, tvořte hudbu, něco namalujte, něco vyrobte, opravte. Každý si najde svoje… Nebuďte jen přijímačem. Nechte se pohltit činností a něco vytvořte!

Poslední cvičení nám pomůže zaměřit svou pozornost na to, co je v našem životě ještě stabilní a dobré. Seligman ho nazval „TŘI DOBRÉ VĚCI“. Často směřujeme své myšlenky k tomu, co se nepovedlo, což je občas užitečné pro sebereflexi, ale pokud takto uvažujeme příliš, přestává to být prospěšné. Zkuste si následující týden každý večer napsat na papír tři věci, které se ten den povedly. Je dů- ležité, aby měl seznam fyzickou podobu. Mohou to být úplně obyčejné věci, jako např. že jste si uvařili opravdu dobrý oběd. Pak si položte u každé věci otázku: „Proč se to stalo?“ Uvařili jste si opravdu dobrý oběd, protože jste jeho přípravě věnovali energii. Psát o pozitivních věcech může být zprvu trochu nezvyk, ale vydržte to týden. Uvidíte, že to stojí za to. Jiné příručky nabádají k vytváření seznamů toho, za co jste tento den vděční nebo co vás dnes roze- smálo. Seligman dokonce tvrdí, že taková cvičení snižují příznaky depresí.

Už jen jako studentka cítím zodpovědnost nějak přiložit ruku k dílu. Zatímco medici v posledních ročnících mají pracovní povinnost, nám nikdo pomoct nepřikáže. Šiřme do svého okolí informace o důležitosti duševního zdraví, které je ohroženo neméně než to fyzické. Ale hlavně sami zůstaňme v klidu. Klid je totiž stejně jako panika nakažli- vý. Tím pomůžeme nejlépe.

Jak psychicky zvládnout období pandemie?
Reader Rating1 Vote
10