Toxická pozitivita

„Musíš myslet pozitivně“

„Don’t worry, be happy“

„Může být i hůř“

„Negative mind will never give you a positive life“

 

Všichni jsme se již určitě někdy setkali s podobnými radami. Jejich účinnost v daném momentu nechám na Vašem posouzení, nicméně za sebe mohu říct, že jsem měla velké nutkání na podobné citáty odpovídat jiným citátem a to: mluviti stříbro, mlčeti zlato.

Pozitivní smýšlení je určitě skvělá věc a optimistický přístup k životu je něco, o co usiluje asi většina z nás. Kdy se tedy ze zdravého optimismu stává toxická pozitivita?

Dle klinického psychologa Dr. Jaime Zuckermana je toxická pozitivita předpoklad, ať už náš či ostatních, že navzdory emoční bolesti nebo obtížné situaci by měl mít člověk pouze pozitivní způsob myšlení.

 

Toto smýšlení zahrnuje popírání a minimalizaci našich emocí a aktuálního prožívání. Ne nadarmo se říká „všeho s mírou“ a je tomu tak i u pozitivity, neboť jakmile je optimismu přespříliš, stává se nebezpečnou zdí, která znemožňuje vnímat realitu.

 

Těžko říct do jaké míry nám tu realitu ukazují naše emoce, nicméně přeci jen jsou o něco lepším ukazatelem než „only positive vibes“. Proč si to myslím? Protože naše pocity a emoce jsou pro nás jakýmsi manuálem na nás samotné. Díky tomu jak se v určitých situacích a kontextech cítíme, můžeme zjistit spoustu věcí a na základě těch pak jednat. Pokud si zakážeme tento návod používat a některé emoce „vymažeme“, tak se nestáváme optimisty, ale lháři, kteří lžou sami sobě.

Nyní již víme, co se skrývá pod pojmem toxická pozitivita, ale jak už to tak bývá teorie je jedna věc, praxe je věc druhá, jak tedy vypadá toxická pozitiva v reálném životě? Zde je seznam několika znaků, se kterými jste se mohli setkat:

  1. Skrývání a maskování Vašich skutečných pocitů
  2. Pokus o „prostě to zvládnout“ vyprázdněním / odmítnutím emocí
  3. Pocity viny za to, že cítíte to, co cítíte
  4. Snaha někomu poskytnout „perspektivu“ (např. „Mohlo by to být horší“) namísto potvrzení jeho emocionálního zážitku
  5. Kárání a „shaming“ druhých za vyjádření frustrace nebo čehokoli jiného než pozitivity

Proč se stává toxická pozitivita problémem stále většího počtu lidí? Podle psychoterapeutky Carolyn Karoll k tomu může přispívat tlak dnešní společnosti. Snažíme se před ostatními ukazovat v dobrém světle a tvářit se, že je „vše v pořádku“ ačkoliv tomu tak mnohdy nemusí být. Boom sociálních sítí v posledních letech tomu všemu jen hraje do karet a předstírání dokonalosti je pro nás snazší než kdy dřív.

Zuckerman zas tvrdí, že se pomocí toxické pozitivity můžeme snažit vyhnout svým skutečným emocím a zmírnit tak jejich dopad, ve skutečnosti to ale může napáchat mnohem více škody. Například studie Grosse a Levensna z roku 1997 ukázala, že potlačování a skrývání pocitů může vést k vnitřní tenzi a zvýšení stresu.

Když teď víme co je to toxická pozitiva i jak se projevuje v běžném životě, je načase si říct pár tipů, jak se s ní vypořádat.

 

  1. Naslouchejte sobě i ostatním

Snažte se nepotlačovat své emoce a uvědomujte co je způsobuje. Pokud tápete, jak se ve svých emocích vyznat, mohl by Vám pomoct článek o emoční inteligenci, který naleznete zde.

To že se v určitých situacích nějak cítíme, neznamená, že se tak cítí i ostatní. Každý jsme jiný, každý máme jiné zkušenosti a každý si procházíme něčím jiným, proto je nanejvýš důležité nemít předsudky a nikoho neodsuzovat na základě toho, jak se zrovna cítí.

  1. Pozor na nevyžádané rady

Při snaze pomoci našim blízkým se můžeme nevědomky dopustit spousty omylů. Nejenže někdy nemusí být naše slova podpory vůbec na místě a daný člověk o ně zdaleka nemusí stát, ale také můžeme nesprávnou kombinací slov tomuto člověku spíše ještě více přitížit.

Které věty se tedy hodí méně a které více? Jak člověka skutečně taktně a citlivě podpořit, aniž bychom zvýšili riziko toho, že mu svými slovy ještě více ublížíme? Můžete se inspirovat tímto seznamem:

“Nemysli na to, zůstaň pozitivní!“ “Popiš mi prosím, jak se cítíš, jsem tu pro tebe!“
“Neboj se a užívej života!“ “Vidím, že ti není nejlíp, můžu pro Tebe něco udělat?”
“Selhání nepřipadá v úvahu.” “ Neúspěch je součástí růstu a úspěchu.“
“Nakonec bude všechno dobrý.” “Musí to být těžké, myslím na Tebe.”
“Musíš zůstat pozitivní!“ “Jsem tu pro tebe ve zlém i v dobrém.“
“Jestli jsem to dokázal já, dokážeš to i ty!” “Každý jsme holt dobrý v něčem jiném, pokud chceš, tak ti s tím mohu nějak pomoci.“
“Zakaž si negativitu” “Dovol si procítit své emoce, jsem tu s tebou když budeš cokoliv potřebovat.”
“Všechno se děje z nějakého důvodu.“ „Ne vždy můžeme dělat to, co bychom chtěli. Mohu tě teď nějak podpořit?”
“Může být i hůř.” “Moc mě mrzí, že si tímto teď procházíš. ”

 

  1. Vnímejte realitu

Poznat co je realita může být trošku oříšek. Většina lidí skrývá své emoce ve snaze působit na okolí vyrovnaným dojmem. Nejen na sociálních sítích se porovnáváme a chceme získat uznání od ostatních. Proč je tedy vnímání reality tak důležité? Protože stimuluje naše kritické myšlení. Není moc lidí, kteří by zveřejňovali své nedostatky a chyby, spíše můžeme vidět reklamu na dokonalost, která v nás akorát vyvolává přehnaná očekávání a nároky.

Z věty „je ok nebýt ok“ se již postupně stává pěkně ohrané klišé, ale čím větší klišé, tím větší pravda, pamatujte tedy, že i lidé, kteří mají rádoby perfektní život, jsou stále jen lidé, kteří se mohou vypořádávat se spoustou problémů, jen o tom nemluví, aby si nekazili svojí „image“.

Nežijeme v černobílém světě, pokud si myslíte, že by mohla být toxická pozitivita Vaším problémem, zkuste se více než na jednostranné myšlení, soustředit na hledání rovnováhy a odbourávání strachu z negativních emocí. Jsou to stále jen emoce. Pokud Vás naopak někdo toxicky pozitivní negativně ovlivňuje, nastavte tomu člověku jasné hranice a promluvte si s lidmi, kteří vidí obě strany mince.

 

 

Zdroje:

  • Gross, J.J., & Levenson, R.W. (1997) Hiding feelings: The acute effects of inhibiting negative and positive emotion. Journal of Abnormal Psychology,107(1), 95-103.
  • https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-man-cave/201908/toxic-positivity-dont-always-look-the-bright-side
  • https://www.healthline.com/health/mental-health/toxic-positivity-during-the-pandemic

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Notice: Undefined offset: 1 in /hosting/www/introspekt.cz/www/wp-content/themes/zeen/inc/core/theme-helpers.php on line 2535