S nastupujícím podzimem se u některých z nás může projevit tzv. „sezonní afektivní porucha“. Samozřejmě, když se některý den probudíme, nemáme náladu, celý den s námi není řeč a výkonnost klesá k bodu mrazu, neznamená, že máme přímo tuto poruchu. Prostě jen špatný den.
Pokud ovšem pozorujeme, že takových dnů máme víc a víc, ráno se nám nechce z postele, přitom náš spánek může být daleko méně kvalitní. Plnění pracovních či školních povinností nám trvá déle než obvykle a nejlépe bychom vůbec nic nedělali a vrátili se zpět do postele, pak už může jít právě o sezonní afektivní poruchu. Ta samozřejmě nemusí přijít jen na podzim, ale i jindy během roku. Nicméně podzim je dobou, kdy se s ní sekáváme poměrně často.

Po horkých letních dnech nastává ochlazení počasí, příroda zpomaluje svůj život a i metabolismus člověka nabírá pomalejší tempo. Tělo se připravuje na zimu, začíná víc odpočívat. K tomu se stále zkracují dny a doba slunečního svitu je díky nevlídným podzimním dnům menší a menší. To vše má vliv na produkci melatoninu a serotoninu.
Melatonin jako ,,hormon spánku“ a serotonin ,,hormon štěstí“ mají významný vliv na naši náladu, celkové rozpoložení a dlouhodobou pohodu. Jejich úbytek spojený s nedostatkem slunečního svitu a nevlídným podzimním počasím pak může u citlivějších jedinců způsobit uváděné potíže.

Jak tedy se sezonní afektivní poruchou bojovat? Určitě je dobré využít slunečných dnů, které i při podzimu nastanou, a dopřát si venkovní aktivity jako je obyčejná procházka barevnou podzimní přírodou, třeba si vyrazit do lesa na houby, které podzim přímo milují. Rovněž sport, aktivity s rodinou a přáteli nám pomohou tyto podzimní chmury překonat. A tělu samozřejmě dopřejeme i potřebný klid, odpočinek a relaxaci. Dobrá kniha, horká koupel a samozřejmě pestrá a vyvážená strava nám určitě náladu zlepší.
Na rozdíl od klasické deprese nebývá zpravidla při sezonní afektivní poruše nutno nasadit psychofarmaka, případně jejich nasazení není dlouhodobé. Důležité je ovšem rozeznat, že jde jen o sezonní „podzimní depku“, nikoliv o vážnou depresi. A samozřejmě nenechat sezonní depku přerůst do vážnější deprese.
Deprese totiž na rozdíl od sezonní afektivní poruchy vyžaduje větší pozornost a dokáže člověka daleko více vyřadit z běžného rytmu života. Zhoršení nálady je dlouhodobé a výrazné, nucení do běžných aktivit. Ztráta pozornosti je daleko větší. Práci nebo školu zvládáme stále hůř a hůř a postupně je problém zvládat a mít náladu i na běžné denní aktivity. Zde je již nutno zpozornět a vyhledat odbornou pomoc psychologa a velmi často se tento stav neobejde bez nasazení psychofarmak. Tato problematika se dotýká stále více a více lidí zvláště v moderních globalizovaných zemích západního světa. Proto si k tomuto tématu povíme více v některém z našich dalších článků.


Notice: Undefined offset: 1 in /hosting/www/introspekt.cz/www/wp-content/themes/zeen/inc/core/theme-helpers.php on line 2535