Blížící se doba zkoušek, státnic, nástupu do nové práce nebo jen zvládání více či méně těžkých pracovních úkolů a dalších povinností. To vše zvládáme, stíháme, protože musíme nebo chceme. Odborněji lze říct, protože máme „motivaci“.
Co je vlastně motivace?
Motivace pochází z latinského slova „movere“, což znamená hýbat, pohybovat. „Pohybujeme a hýbeme“ tak obrazně své myšlení, svá přání a kroky, pomocí nichž dosahujeme své stanovené cíle. Každý náš takový cíl, úkol v našem dni je hnán nějakou motivací. Jde často o motivy biologické – pudové (potřeba se najíst, napít, spát). Nebo motivy sociální, které se vztahují na naše denní aktivity (studium, zájmy, přátelé). Motivy dělíme dle typu podnětu, kterými jsou ovlivňovány, na nesplnění nějakého cíle či úkolu přijde trest. Například za špatné známky nižší kapesné, pokárání od šéfa v práci, když se nepodaří splnit prodejní plán apod. Negativní motiv jedince zbytečně stresuje a při plnění úkolu bude pod větším tlakem, než by byl bez negativní hrozby. Může účinkovat spíše jednorázově jako forma určitého typu povzbuzení, pokud jedinec na daný úkol již úplně rezignoval.
Vnější pozitivní motivy
Daleko lepší jsou samozřejmě pozitivní vnější motivy. Forma odměny, splněného přání v případě, že se daný úkol podaří. V případě známek ve škole, úspěšných zkoušek to zpravidla bývá motivace ve formě nějakého dárku, zážitku na dovolené nebo finanční. Stejně tak v zaměstnání se pracovník motivuje k většímu výkonu ve formě odměny, zvýšení mzdy, náhradního volna apod. Problémem těchto vnějších motivů je jejich krátkodobost. Stimul účinkuje pouze po dobu, než se daný cíl (ne)podaří splnit. V zaměstnání dostanete přidáno 2000 Kč k výplatě. Jistě to vnímáte pozitivně první měsíc, možná i druhý. Nicméně potom už tuto mzdu berete jako normu, a pokud jste v zaměstnání byli nespokojení, cítili se vyhoření, tak se onen problém dřív nebo později začne opět vynořovat. To samé ve škole, za lepší známku bude odměna 1000 Kč. Snažíte se u té konkrétní zkoušky či předmětu, na kterou tato odměna platí. U další zkoušky už tento stimul nebude účinkovat. Nebo musí být tento motiv obnoven a motivovat na každý předmět, každou zkoušku. Potom ovšem student skládá zkoušky a učí se na ně právě kvůli finančním stimulům, nikoliv kvůli svému studiu a prospěchu.
Vnitřní motivy
A právě proto jsou ideálním motivačním stimulem motivy vnitřní. Tyto motivy vychází z našeho nitra, z toho, co chceme dosáhnout, co si chceme pořídit. Jako stimul je daleko trvalejší a více nás dokáže pozitivně naladit. Školu přeci nestudujeme kvůli lepší známce nebo kvůli úspěchu ve zkouškovém období, ale proto, že nás tento obor zajímá, že ji chceme dostudovat a mít titul. Z toho pak plyne lepší postavení na pracovním trhu, lepší příjmy. Ale třeba také studentský život, poznávání přátel, výlety, více volného času. Proto se motivujeme zkoušky udělat hned napoprvé, abychom měli ten volný čas, abychom dosáhli vzdělání v oboru, který máme rádi.
I jednorázová odměna nás může vnitřně motivovat
Může nás vnitřně motivovat i ona odměna za splnění zkoušky – například tím, že za získané finance si budeme moci dopřát letní festival s přáteli. Stejně tak v zaměstnání chceme být nejlepší nejen pro onu krátkodobou motivaci ve formě jednorázového zvýšení mzdy, ale třeba protože chceme být nejlepší, abychom mohli povýšit, získat uznání, nebo třeba získat pravidelnou měsíční finanční odměnu za práci navíc. Tyto vnitřní stimuly nás motivují daleko kvalitněji a hlavně dlouhodobě, oproti motivačním stimulům vnějším. Je samozřejmě důležité, abychom se i uvnitř motivovali kladně a pozitivně, nikoliv na sebe uvalovali sami pocit tlaku a povinnosti.
Jen Vy sami víte, co Vás nejvíce pohání vpřed a motivuje!
Ať už tedy bude vaše motivy při plnění školních, pracovních či soukromých povinností v následujících letních měsících jakékoliv, vždy mějte na paměti, že jde o vás a vaše dobro a snažte se při řešení úkolů a dosahování vašich cílů usmívat a mít pozitivní motivační myšlenky.
Zdroje:
Jelínek, M. & Jetmarová, K. (2017). Neztraťte motivaci v době blahobytu. Portál. ISBN 978-80-262-1196-9.
Toman, I. (2011). Motivace zvenčí je jako smrad: za pár hodin se vyvětrá. E-kniha. 190 s. ISBN 858-6-11-22030-6.