Práce s dětmi je něco, na co hodně psychologů ve své praxi potká. Jak ale můžeme podpořit rozvoj schopností dětí, co nejlépe? V našem odvětví se považuje za důležité zjistit možné komplikace zavčasu.
Vývojový monitoring spočívá v tom, že dítě pozorujeme, jak se v určitých situacích chová. Celkově se díváme na růst a různé změny. Milníky každého dítěte mohou být trochu posunuté. Mezi nejvýznamnější patří úchop předmětů, první krůčky, první socializace s vrstevníky a například začátek školy. Monitoring nejčastěji provádí nebližší rodina, ale v rámci experimentů ho používali i psychologové. Na zdravotních kontrolách se budou o tento monitoring zajímat i lékaři.
Vývojový screening zase spíše obsahuje krátké testování, které přesněji zmapuje aktuální schopnosti dítěte. Nejčastějšími položkami, jimiž se v dotazníkách zabýváme jsou: jazykové, motorické, emoční dovednosti také se setkáte s mapováním kognitivních schopností a chování. Ten se využívá častěji, protože je to vhodný nástroj k určení prvotních náznaků problému.
Nezapomínejme také na to, že děti je v každém případě důležité podporovat v individuálním rozvoji. Ke každému dítěti přistupujeme podle jeho/jejich potřeb. Respektujeme, že každý může mít jiné potřeby. Snažíme se dětem přistupovat s úctou.
Dítě také potřebuje mít jistotu a dobře nastavené hranice, které podporujeme například, tím, že jim dovolujeme si zkoušet nebezpečné věci v bezpečném prostředí. Nebo tím, že je necháme dělat vlastní chyby z nichž se lépe poučí.