„Psát znamená číst v sobě“
Max Frisch


V jednom z předchozích článků jsme se zabývali metodou biblioterapie. Jak už jsme naznačili, je spojená se spoustou dalších různých arteterapeutickych metod. Jednou z nich je také terapie psaním. Ruku na srdce: kdo z nás si někdy během svého života alespoň zkusil psát deník? Nebo třeba jen krátké zápisky o tom, co se přes den událo?

Tato metoda funguje na principu expresivní terapie. Pracuje s emocionálním napětím, které pomocí psaného slova zmírňuje. Tuto praktiku proslavil James W. Pennebaker, který se zabýval jejím výzkumem. Od 80. let minulého století se zabýval tím, jak může psaní zmírňovat a léčit prožitá traumata. Terapie psaním nemusí být nutně jen podpůrnou terapeutickou metodou. Může se jednat také o způsob poznávání sebe samotného, který si může zkusit prakticky každý. Nemusíte k tomu být vášnivý spisovatel ani nemusíte dokonale ovládat všechna gramatická a pravopisná pravidla. Stačí vám jen otevřená mysl a touha zkusit něco nového.

Vše, co vám bude stačit, je pouze tužka a papír. Samozřejmě můžete použít i modernější technologie a psát na počítači či telefonu, avšak nebylo by příjemné se projednou oprostit od digitálního světa a prostě zpomalit? Je navíc vědecky prokázáno, že psaní rukou stimuluje také naši mysl, rozvíjí kreativitu a pomáhá lépe uchovávat informace (Meyer, 2014). Nemusíte ani psát složité eseje, můžete zkusit metodu automatického psaní: prostě začnete psát na určité téma vše, co vás napadne, bez toho, abyste text opravovali či do něj jinak zasahovali. To vám může pomoci například když stojíte před rozhodnutím, s nímž si nevíte rady. Automatickým psaním si můžete urovnat myšlenky, tím že je vložíte na papír získají určitou pevnou strukturu a může se ukázat, že zdánlivě neřešitelný problém má poměrně jednoduché východisko.

Dalšími přínosy, z nichž můžete z terapie psaním profitovat, je například čistá mysl, klidnější uvažování nebo celkové mentální uvolnění (Adams, 1999). Mimo jiné ale můžete také zaznamenávat a zvědomňovat své nápady a pokroky, či mít své texty jako studnici nápadů, k nimž se můžete kdykoliv vrátit. Pokud budete psát rukou, zapojujete mimo jiné také obě mozkové hemisféry – jak levou (analytickou), tak pravou (kreativní) – trénujete tím svůj mozek a nevědomky si zvyšujete kreativitu i slovní zásobu. Experimenty ukázaly, že psaní rukou má také pozitivní vliv na zvyšování počtu imunitních buněk či zlepšení krevního tlaku (Zachariae – O`Toole, 2015).

Kromě automatického psaní můžete vyžít také mnohé jiné techniky, jak s textem pracovat. Můžete si psát deník, seznamy vděčnosti (za určitý časový úsek si vždy napíšete několik vět nebo bodů, za co jste vděční), dopisy (které však nemusíte odesílat), seznamy. Forem existuje tolik, kolik si jen vzpomenete.

Výhodou této metody je to, že papír snese mnohá. Nemusíte podléhat jakékoliv cenzuře, můžete na něj opravdu vyložit vše, co vás trápí, aniž byste se museli před někým stydět za své myšlenky nebo názory. Pokud nebudete chtít, nikdo váš text neuvidí, můžete s ním naložit podle libosti. Můžete si jej uschovat, můžete jej roztrhat, nebo dokonce spálit, pokud budete chtít. Jak s hotovým textem naložíte, závisí pouze na vás.

Většina lidí se však zastaví u toho, že nemají co psát nebo neví o čem. U terapeutického psaní není potřeba hledat složitosti. Můžete psát o čemkoliv: o tom jaký jste měli den, o tom, co vás trápí, o svých snech a touhách, o svých myšlenkách a pocitech. Možností je nespočetně, můžete psát o čemkoliv, co vás napadne. Kdo ví, možná vám právě při vašem trápení může tato metoda ulevit. Nebojte se toho a vezměte do ruky tužku, položte na stůl papír a nechte ruku, ať vyjádří vaše emoce za vás. Co bude první text, který váš zápisník uvidí?

Literatura:
Adams, K. (1999). Dostupné z: https://journaltherapy.com/get-training/short-program-journal-to-
the-self/journal-to-the-self/journal-writing-history/

Meyer, R. (2014). „To Remember Lecture Better, Take Notes by Hand“. Dostupné z:
https://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/05/to-remember-a-lecture-better-take-notes-
by-hand/361478/
Zachariae R, O'Toole MS (2015). The effect of expressive writing intervention on psychological
and physical health outcomes in cancer patients–a systematic review and meta-analysis. Psycho-
Oncology s. 1349–59. DOI 10.1002/pon.3802

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Notice: Undefined offset: 1 in /home/html/introspekt.cz/public_html/www/wp-content/themes/zeen/inc/core/theme-helpers.php on line 2535
Previous
Polygraf