V době před-pandemické se na sociálních sítích začaly šířit virální trendy, které se kromě stylu oblékání šířili určitý životní styl. V tomto článku si přiblížíme Trad wife a jeho vliv na naší společnost. Tento trend začal být populární během pandemie, kdy jedinci hledali určitý únik od reality všedního dne. V době kdy ekonomika nevzkvétá, koupě vlastní nemovitosti nebo budování kariéry se zdá čím dál těžší, přichází doba kdy hledáme úkryt před těžkou realitou. Proč tedy raději neutéct do reality, kdy vaší největší starostí je, že vašemu manželovi došla kola a chcete jí vytvořit pro něj úplně od začátku sama?
Žena, která se tomuto trendu aktivně věnuje, bývá oblečena v tradičnějším konzervativním oděvu, zůstává doma s dětmi nebo se “pouze” stará o domácnost. Trad wife žena má denně mnoho hodin rezervovaných pouze pro úklid a vaření. Trad wife tedy vystihuje, ženu s tradičními hodnotami. Trend se také častěji spojuje s americkou krajnější pravicí. Tato část sociálních médií hlavně targetuje konzervativní muže a ženy toužící po jednodušším životě, kdy se nemusí starat o zajištění finančních příjmů. Snaží se chovat jako ideální ženy (Kelly, 2018).
S propagací této ideologie se nejčastěji setkáváme na YouTube, Instagram a na TikTok. Snaží se za každé okolnosti vypadat dobře, přestože krása není jedním z jejich hlavních cílů. Často vzdělávají své děti doma. Některé známé tradiční manželky mluví o tom, že za sebou nechávají problematickou minulost. Například špatný vztah, ze kterého mají děti a nyní se věnují božímu plánu, který jim do náruče přinesl aktuální manžel (Petersen, 2023).
Trad wife propagují názor, že feminismus nás selhal. Feminismus nás údajně okradl o možnost mít muže, který nás plně podporuje a možnost mít krásný domov nebo schopnost být skutečně šťastní (Love, 2020). Celkově podporují gendrové stereotypy (Beddington, 2024). Vztah Trad wife trendu s feminismem bývá do značné míry komplikovaný, někteří se hlásí přímo k anti-feminismu (Polacko, 2024), jiní, zase vnímají tento životní styl jako svojí vlastní volbu, jak žít a tedy souhlasí s feministickým hnutím. Do této kategorie spadají přítelkyně zůstávající doma.
Jeden z dalších trendů, který se do této kategorie zařazuje patří přítelkyně, která zůstává doma a stará se o domácnost. Tyto přítelkyně často nemodelují křesťanské principy, žíjí více moderním stylem ale mají nadbytečné prostředky od svých přítelů. Narozdíl od klasických tradičních žen se nesnaží ostatní konvertovat na jejich životní styl (Petersen, 2023).
Podle Love tento trend aktivně podporuje narativ bílé supremace. Život těchto žen, je schválně zaobalen jako něco úžasného, čímž se snaží zjemnit a normalizovat nadvládu bílé rasy. Tradiční ženy zastávají podporující funkci a muži jsou takzvaně ve vedení a mohou nacionalistické ideály šířit stravitelnější formou (Love, 2020). Tato subkultura totiž spadá do alt-pravice, což je extrémní pravicová část politického spektra, šířící své názory přes sociální sítě. Mezi prevalentní figuru tohoto hnutí patří neo-nacista a konspirační teoretik Richard B. Spencer, který zastává názor: ,,Amerika byla do této poslední generace bílou zemí uzpůsobenou pro nás a naší prosperitu. Je to naše stvoření, je to naše dědictví a patří nám”. (Sunderland, 2023).
Tyto tradiční manželky mívají také častěji velké množství dětí (Love, 2020), což je obdobný trend mormonskému křesťanství, které nese prvky kultu a snaží se o vyšší porodnost mormonů oproti jiným náboženstvím (McLoughlin & Ahlstrom, 1973). Podle zjištění Sundelanda alt-pravicová propaganda je součástí zhruba 59% příspěvků těchto influencerů. 41% zakomponovává mysogenii a obecně útočí na ženy (2023).
Tuto interpretaci nicméně nicméně vyzývají poznatky z článku zmiňující, že mezi americkými tradičními muži roste poptávka po asijských partnerkách, protože jsou obecně vnímány jako submisivnější a ženštější (Chan, Fung & Szymańska-Matusiewicz, 2015). Přestože nám Trad wifes vykreslují určitou představu, samy tuto představu ve svém pravém principu nemohou naplňovat. Vše, co na sociálních sítích ztvárňují bývá perfektně vykonstruované, aby dosáhli co největšího dosahu a tedy i finančního zisku. Do domácnosti, kde tedy pracují jako ženy v domácnosti zároveň přináší velké finanční částky jako influencerky.
Většina je tímto zvláštním trendem fascinovaná, ne všichni konzumenti Tradwife videí se do trendu aktivně zapojí. Zde nastává spíše otázka určitého FOMO efektu. Neměli bychom se svým životem dělat něco jiného? Celý den se dřu v práce, jak bych jinak mohla zaplnit svůj čas? Může tedy jít pouze o pocit, že bychom zkrátka se svým životem chtěli dělat něco jiného a exploraci toho, jaké máme v dnešní době jiné možnosti (Petersen, 2023)
Pro ženy toužící po ztvárnění tohoto trendu v reálném životě neodráží motivační příspěvky zmíněných influencerek. Ženy v domácnosti se ocitají bez vlastních příjmů a stávají se tedy plně závislými na svém partnerovy. Jedna žena, která si prošla tímto životním stylem jej označila za novodobé otroctví, kdy byla svým partnerem uspokojovat jeho sexuální potřeby kdykoliv si o to řekl. I tyto tradiční ženy se mohou stát oběťmi podvodu, nebo domácího násilí a při rozvodech nemají příliš možností na koho se obrátit. Mohou se tedy dostat do pasti snáze než pracující ženy. Násilníci se mohou jednoduše skrýt pod nálepkou tradičního muže, najít si nic netušící dívku a postupně jí dostat do své moci. Snadno se tak stane, že manželka zůstává v pasti. Nejen, že nemají potřebné finance, ale ani pracovní zkušenosti nebo vybudované schopnosti, aby se uplatnili na pracovním trhu (Polacko, 2024).
Existují také studie potvrzující, že muži v přílišnou kontorlou bývají více susiptibilní k vyvraždění své rodiny a následné sebevraždě. Hlavním předpokladem k tomuto činu je vnímaná ztráta kontroly ze strany muže. K tomuto dochází obzvlášť, pokud je žena extrémně finančně a emocionálně kontrolována. Mezi další vlivy patří například pohružka z možného opuštění, nebo finanční stres (Mailloux, 2014).
Přes zmíněné pohledy na situaci bychom měli pamatovat, že jedinci tohoto hnutí se pohybují na určitém spektru. Trend čerpá inspiraci ze Spojených států v 50.letech, neopaganismu, křesťanských hodnot, konzervativní politiky i z feminismu volby. Jedinci tedy mohou zastávat zcela odlišné názory od většinové generalizace. Někteří spojují trend více než s politikou s vyšší střední třídou a myšlenkou zachování ekonomických tříd (Hu, 2023).
Až někdy spadnete do této králičí nory, je dobré pamatovat na další faktory v pozadí a na co se to vlastně díváte. Máte ohledně tohoto tématu vlasní názor nebo zkušenost? Budeme rádi, když jí s námi budete sdílet!
____________________________________________________________________________________________________________
Beddington, E. (2024) Sometimes I long for the life of a tradwife. Then I remember it’s a reactionary fantasy. Guardian. https://www.theguardian.com/commentisfree/2024/feb/04/sometimes-i-long-for-the-life-of-a-tradwife-then-i-remember-its-a-reactionary-fantasy
Hu, Z. (2023)The Agoraphobic Fantasy of Tradlife. Dissent. https://www.dissentmagazine.org/article/the-agoraphobic-fantasy-of-tradlife/
Chan, Y. W., Fung, H. & Szymańska-Matusiewicz, G. (2015). The Age of Asian Migration: Continuity, Diversity, and Susceptibility Volume 2. Cambridge Scholars Publishing.
Kelly, A. (2018). OPINION: The Housewives of White Supremacy. The New York Times. 6(1). https://www.nytimes.com/2018/06/01/opinion/sunday/tradwives-women-alt-right.html
Love, N. S. (2020) Shield Maidens, Fashy Femmes, and TradWives: Feminism, Patriarchy, and Right-Wing Populism. Frontiers in Sociology. 5(619572) doi: 10.3389/fsoc.2020.619572
Mailloux, S. (2014) Fatal Families: Why Children are Killed in Familicide Occurrences. Characteristics of Abusive Families. 29. https://link.springer.com/article/10.1007/s10896-014-9643-0
McLoughlin, W. G. & Ahlstrom, S. E. (1973). A Religious History of the American People. The Journal of American History. 60(1): 508. doi:10.2307/2936335
Sunderland, J. (2023) Fighting for Masculine Hegemony: Contestation between Alt-Right and White Nationalist Masculinities on Stormfront. Men Masc. 26(1). doi: 10.1177/1097184X221120664
Petersen, A. H. (2023) #TradWife Life as Self-Annihilation. Culture Study: Essays. https://annehelen.substack.com/p/tradwife-life-as-self-annihilation
Polacko, A. (2024) Why the ‘Tradwife’ Life Is More Dangerous Than Ever Before. Ms Magazine. https://msmagazine.com/2024/04/10/tradwife-feminist-divorce-women-home/